sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Aamiaismuffinssit


Mä olen aina pitänyt muffinssivuokaa vähän turhana kapistuksena. Ei kai niitä nyt niin usein tule tehtyä, että sellaista tarvisi kaappia täyttämään. Salaa olen kuitenkin aina sellaista vähän halunnut. Ja kun Herkun ja Koukun ihanat hankkivat mulle synttärilahjaksi lahjakortin Kokkipuotiin, niin sieltähän vuoka sitten tarttui mukaan. Ja eipä ole kaduttanut. Tämäkin Vihreän Langan aamiaismuffinssiresepti olisi jäänyt testaamatta, jollei vuokaa olisi. Koska enhän mä ikinä muistanut niitä paperisia vuokia ostaa.

Loistava aloitus aamulle. Linkistä löytyy alkuperäinen resepti, tässä oma muokkaus.
Aamiaismuffinssit ( 6 kpl)

2 dl vehnäjauhoja
1 dl 4-viljan hiutaleita
2 rkl pellavarouhetta
1 tl leivinjauhetta
1 dl turkkilaista jugurttia
1 dl maitoa
pari ripausta suolaa
loraus öljyä

Sekoita ensin kuivat ainekset, sitten loput sekaan. Sekoita tasaiseksi ja laita seosta muffinivuokiin/vuokaan (täytä 2/3 ettei tursua yli). Kolosia kannattaa hieman öljytä ensin niin muffinssit irtoavat paremmin. Päälle voi ripotella vaikka siemeniä. Paistetaan 225-asteisessa uunissa n. 20 minuuttia. Parhaimmillaan lämpiminä voin kanssa. Eikä se juustosiivukaan haitannut.


12 kommenttia:

  1. Tämä lähtee suoraan kokeiluun! :) Kiitos suuresti, olenkin kaivannut jotain vaihtelua aamun aloitukseen ja yrittänyt jopa sopeutua brittiläiseen "breakfast muffin" -traditioon heikoin tuloksin. Marmeladi-täytteiset vehnähöttöpullaset eivät vastaa alkuunkaan täysipainoita aamiaista, saati sitten, että riittäisivät tarjoamaan energiaa edes lounaaseen asti.

    Olen myös kokeillut "suolaisia muffinseja", joissa taikina on siis se sama vehnäinen ja sekaan on heitelty milloin possunsuikaleita milloin kasviksia :P Ei uponnut. Teidän ohjeenne tekee oivan muutoksen juuri muffinsien perusrakenteeseen: vehnähöttötaikina muuttuu kuituiseksi jyväiseksi versioksi! :) Nams. Periaatteessahan nämä ovat muffinivuoissa paistettuja jyväsämpylöitä. Muoto tuo hauskaa vaihtelua perussämpylöihin =) Näitä kokeilen, kiitos isosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maria, kiva kuulla että innostuit! Mä itseasiassa mietin juuri samaa, oikeastaanhan nämä ovat sämpylöitä mutta valmistuvat vaan niin paljon helpommin. Ja mukaanhan voi nakata ruisjauhoja tai leseitä, erilaisia jyviä tai siemeniä, you name it.

      Brittiläisestä ruokakulttuurista mulla on hyvin vähän kokemuksia, mutta sen mitä muistan niin aika pullaisia juttuja tuli vastaan. Ja pekonisia. Ja öljyisiä. Varsinkin aamiaisilla oli hankala löytää sellaista vaihtoehtoa jolla ei tulisi rasvaähkyä tai jaksaisi päivään asti. Surullisin taisi olla hostellin aamupala jossa tarjolla oli pelkästään pullalta maistuvaa paahtoleipää, voita ja marmeladia. Mutta hyvä jos pääsee testiin siellä, toivottavasti maistuu!

      Poista
  2. Blogissani on teille tunnustus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo, kiitos ja kumarrus koko Herkku ja Koukku -porukalta!

      Poista
  3. Mäkin olen alkanut miettiä, että muffinssivuoka voisi olla hankintalistalla. Onko sulla mitään hyviä vinkkejä, onko niitä jotenkin erilaisia, minkälainen kannattaisi ostaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oikeastaan kahta erilaista tuli vastaan, syviä tai matalia. Mä päädyin matalaan (12 koloa), ei tule sitten niin hullun isoja niistä. Ja oikein tyytyväinen olen ollut valintaan. Tuossa valmistuisi hyvin myös pullaa tai pikkumunakkaita! Oon nähnyt myös ruusunmuotoisia vuokia, oli liian kreisi mulle :) Mutta kätevä apulainen vuoka on, suosittelen!

      Poista
  4. hei mää oon tehny näitä aina välillä, ovat niin näppäriä! oon myös huomannut mielenkiintoisen ilmiön: kun taikinassa on soodaa ja maustamatonta soijajukurttia, taikinaan lisätyt auringonkukan siemenet voivat muuttua vihreiksi. hieman ällön näköistä, voin kertoa. mutta ei kuolettavaa.

    VastaaPoista
  5. eiku sori, mää oonki tehny aikaisemmin näitä: http://kadenvaantoa.blogspot.com/2010/01/taydelliset-aamiaismuffinit.html! luin ohjeen huonosti ja näyttivät samalta kuvassa :)

    VastaaPoista
  6. Voi miten herkullisilta näyttävät! Täytyy kokeilla vegaanisena versiona.

    VastaaPoista
  7. Ellu, juu on tuo sama resepti! Alunperin lähtöisin Vihreästä Langasta, monissa blogeissa hyväksi havaittu. Mulla vaan ei ollut soodaa kaapissa, vältyin siis oudolta väri-ilmiöltä?!

    Ja Arual maria, tosiaan helppo vegaanistaa tuo kun vaihtaa maito+jugurttiseoksen vaan soijajugurttiin.

    VastaaPoista
  8. Moi! Tein näitä, mutta jäivät kovin kökköisiksi, eivätkä kohonneet oikein yhtään. Mikä mahtoi mennä metsään? Olisko näistä edes pitänyt tulla muodokkaita muffinsseja? Maussa ei toki ollut mitään vikaa. Njam.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Hmm, erikoista. En keksi oikein muuta kuin että alkuperäisessä reseptissä sanotaan että sekoita ainekset nopeasti tasaiseksi, että voiko sille tapahtua jotain jos liikaa sekoittelee. Mutta joo, mulla kohosi kyllä pallukoiksi ja muutkin jotka ovat testanneet ovat saaneet kohoamaan. Onpa harmi että jäivät kököiksi!

      Poista