lauantai 19. joulukuuta 2009

Joulukalenterin luukku 19


Kysymys herkkukoukkulaisille: mitä uutta näet meidän kuistilla?
No nuo ikkunaverhot, ne ovat vihdoinkin valmiit ja paikoillaan! En ois ikinä uskonut laittavani pitsiverhoja kotiini, mutta nyt se päivä on koittanut.

Verhothan olivat alunperin pöytäliina joka me löydettiin J-miehen kanssa viime kesänä Loviisan Kris-kirppikseltä. Pitkään olin metsästänyt kappa-mallista, virkattua verhoa mutta sitä ei vaan löytynyt. Krisin Helena sitten kehoitti minua ottamaan tämän pöytäliinan ja muokkaamaan siitä kappaverhot.


Tuumasin hankintaa pitkän tovin sillä pöytäliina oli aikas kellastunut ja pitsi oli monesta kohtaa purkaantunut ja paljon silmukoita oli katkeillut. Toisaalta se oli tosi kaunis ja käsin tehty. Ja kun Helenan seuraksi liittyi toinenkin täti minua kannustamaan ja neuvomaan miten toimia valkaisun ja korjailujen suhteen päätin ostaa pöytaliinan ja lupasin yrittää sen korjausta. Tähän tuo toinen täti tomerasti tokaisi minulle: "Älä yritä kun TEE!" Eipä se sitten auttanut kuin ottaa haaste vastaan. Aikas nyperrys niiden katkenneiden silmukoiden kanssa oli, mutta tulipahan tehtyä! Kiva oli saada verhot jouluksi paikoilleen, se oli mun tavoite.

5 kommenttia:

  1. No kyllä kannatti näpertää. Sopii hienosti teidän eteiseen. Mukavia tätejä siellä teidän kirppiksillä!

    VastaaPoista
  2. Hihhih, mainio neuvo: "Älä yritä kun TEE!"- No hienot niistä tuli! Minä pitkään haaveilin pitsisestä, virkatusta päiväpeitteestä ja kävinkin kirpparilta katsastamassa pitsiliinoja joista olisi yhteenliittämällä voinut tehdä ison peiton, ja olisi ollut kivakin kun se olisi ollut sellainen tilkkumainen, mutta liinat oli yllättävän kalliita ja niitä olisi tarviinnut niin paljon etten sitten raaskinut. Tulevaisuudessa kenties sitten!

    VastaaPoista
  3. tosi kauniit verhot! kannatti todellakin TEHDÄ.

    VastaaPoista
  4. Hieno verho! Mitä vinkkejä sait valkaisuun? Minä ottaisin niitä mielelläni vastaan, olen nimittäin pähkäillyt pitsipäiväpeiton valkaisemisen kanssa pitkään ja epätoivoisena.

    VastaaPoista
  5. Inka, muistaakseni kirppari-täti neuvoi käyttämään ihan rohkeasti valkaisuainetta, kuten Kloritea. Mutta jos peittosi on tehty kunnon kalastajalangasta tai vastaavasta niin kandee ensin kokeilla pestä se korkeassa lämpötilassa valkopyykille tarkoitetulla pesuaineella. Näin ainakin omani kirkastui eikä tarvinnut tarttua järeämpiin valkaisuaineisiin. Pidän peukkuja!

    VastaaPoista