maanantai 25. tammikuuta 2010

Lisää sukka-asiaa

Sukkavuosi, ehkä hyvinkin! Olen hyvä suunnittelemaan sukkia ja niiden neulomista, mutta huono toteuttamaan - tai tarkemmin sanoen, olen huono neulomaan sitä toista sukkaa. Mikä on epäkiitollisempaa kuin neuloa ensin yksi sukka ja sitten tajuta, että nyt pitää aloittaa koko homma taas alusta? Opettelenkin ehkä seuraavaksi neulomaan kaksi sukkaa kerralla. Nämä kuitenkin on vielä tikuttu perinteisesti yksi kerrallaan.

IMG_4613

Malli: Anastasia Socks / pepperknit
Lanka: Araucania Ranco Solid (80 g)
Puikot: 2.5 mm

Tajusin juuri, että nämä ovat tällä hetkellä ainoat ehjät pitkävartiset villasukkani. Ehkä täytyy liittyä mukaan Hertan sukkaprojektiin. (tai vihjailla asiasta jatkuvasti, viedä pieniä lahjoja ja käydä viikottain siivoamassa Hertan koti :)

IMG_4627

7 kommenttia:

  1. jaa. kyllä mäkin voin sukkia vääntää jos joku haluaa siivoamaan tulla :D

    kauniit sukat :) tuohon kahden sukan kutomiseen yhtäaikaa en kyllä lähde. oon ajatellut että hätätilassa voin olla tosi punk ja pitää eriparisia villasukkia. (ei se ehkä ole tosi punk, mutta yksi kaverini oli punk-kaudellaan tehnyt niin, jäi mieleen.)

    VastaaPoista
  2. Handepande, joo ala säkin sukkavuosi-projektiin! Alkakaa kaikki muutkin!

    Mun äiti sanoo muuten samaa: se ei jaksa kutoa toista samanlaista asiaa, joten siksi sukat tuntuu työläiltä. Mä taas oon tällainen kaavoihin kangistunut tapaus, et tuo seikka ei mua haittaa ollenkaan. Ja just esim. Baktukseenkin kun ihastuin, niin oonko mä nyt kolme sellaista kutonut..?

    Kahta sukkaa kerralla en kyllä osais tehdä!

    Ja hei tosi kauniit sukat. Katsotaanpa, saisinko tosta ohjeesta selkoa.

    VastaaPoista
  3. liina, mäkin olen harkinnut tuota eriparisukka-asiaa. se ratkaisisi ongelmat! myös punk-uskottavuusongelmat.

    kiitos herttuli ja yaelian. mä koen myös villapaidoissa sen toisen hihan tekemisen tosi rasittavana. ei sillä, että pääsisin useinkaan siihen asti.

    VastaaPoista
  4. Ihanat sukat, tosi kauniit!
    Mulla ei ole uskallusta kokeilla neuloa kahta sukkaa yhtä aikaa, näyttää liian mutkikkaalta.
    Ja inhoan muuten hihojen neulomista noin ylipäätään, niin sitä ekaa kuin toistakin - ihan tasapuolisesti yhtä paljon ;)
    Ja lapasia kun tein, niin se toinen on ollut kesken nyt vaikka kuinka kauan... pitäis varmaan punnertaa sekin valmiiksi asti.

    VastaaPoista
  5. Kiitos Päivi! Miten se toisen sukan tai lapasen tekeminen onkin niin hankalaa. Tietäähän sen jo alusta asti, että se toinenkin olisi tehtävä... En mäkään ole koskaan siis vielä uskaltanut kokeilla tuota kahden neulomista yhtä aikaa, mutta se kuulostaa kyllä ratkaisulta ongelmaan. Teoriassa. Käytännössä varmaan hermot menee :)

    VastaaPoista
  6. Se joskus tökkii se toisen sukan (lue kantapään) neulominen. Minulta meni reilu 20 vuotta isäni pitkävartisten saapassukkien valmistumiseen. Aloitin sukat innolla, kun niitä ala-asteella itselle neulottiin. Ensimmäiseen kantapäähän kysyin neuvoa enoni vaimolta, kun en ohjetta osannut itse tulkita. Sain sen 1. valmiiksi ja toiseenkin pitkän varren, mutta välissä oli mennyt sen verran reilusti aikaa (n.3 kk) etten kehdannut kysyä enää uudestaan miten homma meni. 35 vuotiaana muutin neuleholistin naapuriin, jolta sain apuja kantapään tekoon ja sain ylpeänä valmiit sukat isälleni ojentaa. Uusia sukkia en ole aloittanut, kun en vieläkään sitä kantapään logiikka tajunnut. Pipot ovat paljon helpompia ja lapasiakin saa kaksi nopeammin...

    VastaaPoista