sunnuntai 4. lokakuuta 2009

Hyvää puustipäivää!


Tänään vietetään Suomen 4. korvapuustipäivää! Tapa on kähvelletty (totta kai) ruotsalaisilta, mutta ei se mitään. Itse olen vankkumaton pullan kannattaja: mielestäni pulla on parasta lääkettä aika moneen vaivaan.

Aloitimme pullapäivän juhlinnan jo eilen, kun kokkailimme ystäville (päivällisestä lisää myöhemmin), mutta onneksi pullia jäi aamuksikin.

Nämä puustit ovat vegaanisia: kananmunaa ei ole käytetty, ja maidon tilalla käytettiin soijamaitoa. Margariini oli sinistä Keijua.

Olen usein miettinyt, miten vegaanistaisin ruokavaliotani. Rasvaton luomumaito kahvissa on kuitenkin sellainen juttu, josta on tosi hankala luopua. Olen kokeillut monta kertaa mm. kauramaitoa, mutta se ei värjää /vaalenna kahvia tarpeeksi ja makukin on vähän outo.

Nyt kokeilin pitkästä aikaa makeutettua soijamaitoa ja yllätyin: sehän toimii! Lämmitin maidon ensin, joten se ei paakkuuntunut lämpimän kahvin seassa (niin kuin on tapahtunut aiemmissa kokeiluissani). Makukin oli varsin mainio, väristä puhumattakaan.

Pullaa ja kahvia, aah!

4 kommenttia:

  1. Hyvännäköisiä puusteja.Mä olen käyttänyt parisen vuotta soijamaitoa kahvissa ja en voisi enään vaihtaa sitä tavalliseen maitoon;onneksi ainakin täällä saa kahviloissakin ihan kiitettävästi lattensa soijamaidolla.Käytän myös light makeutettua soijamaitoa,jossa makeuttajana hedelmäsokeri.Välillä juon ja jos ei ole soijamaitoa., kahvia itse tehdyn cashew maidon kanssa, ihan jes sekin,mutta painuu helposti pohjaan,tosin se on aika kermaista ja kyllä värjää aika hyvin kahvin niinkuin pitääkin...

    VastaaPoista
  2. Cashewmaitopa kuulostaakin kiinnostavalta!

    Musta tuntuu, ettei soijamaitoon totuttelemisessa menee kovinkaan kauan aikaa. Se oli tosi hyvää kahvissa. Mustana en voisi kuvitellakaan juovani. Tee on sitten asia erikseen: se vedetään ilman lisukkeita.

    VastaaPoista
  3. Hehee, mä taas edustan tee-kuppikuntaa ja ehdottomasti maidon kanssa, joka säännöllisin väliajoin herättää ihmisissä kummastusta. Tosin en ymmärrä miksi, kun laitetaanhan sitä kahviinkin.

    Oon muuten miettinyt pitäisikö maistaa kahvia joskus näin aikuisiällä. Edellisestä yrityksestä on noin 15 vuotta. Ehkä!

    VastaaPoista
  4. Hertta, mun mielestä maultaan parasta kahvimaitoa on se Alpro soyan sinisessä purkissa oleva 1,2%soijamaito, varsinkin kun jaksaa vähän lämmittää ja vaahdottaa. Vaikka sehän on kyllä myös makeutettua.

    Jytis, enpä määkään oo kahvia vielä montaa vuotta juonut, joten onnistuu siihen totuttelu aikuisiälläkin! Tosin suodatinkahvi menee aika nihkeästi alas vieläkin, espressoa sen olla pitää.

    VastaaPoista